Friday, December 31, 2010

~sEm 3 tO bE

SUBJEK FOKUS SEM 3 (2011)

1) kaedah pengajaran kemahiran b.arab (BAM3102)
(arabic language skills teaching methodology)

2) tilawah dan tafsir Al-Quran (PQE3101)
(recital and interpretion of Al-Quran)

3) pendidikan Ibadah Sekolah Rendah (PIM3105)
(ibadah education for primary school)

4) pendidikan Sirah Sekolah Rendah (PIM3106)
(sirah education for primary school)

5)hubungan etnik (WAJ3106)
(ethnic relations)

6) pengurusan bilik darjah dan tingkah laku (EDU3104)


Nabi Muhammad S.A.W. bersabda:
"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula."
(HR. Bukhari dan Muslim)

Monday, November 29, 2010

~JaNgAn!!!~

tertarik nak share benda alah nie dalam blog kelas....
selamat membaca....

“Jangan suka menyakiti hati orang lain dengan kata-kata kita,” nasihat seorang ibu kepada anaknya.

“Saya tahu itu salah, ibu. Tapi, saya akan cepat minta maaf. Itu satu kelebihan juga, bu?” Kilas si anak.

“Tetapi perbuatan kamu itu menyakitkan hati orang, anakku,” kata ibu itu lagi.

“Saya rasa tidak, saya tidak kejam. Selepas minta maaf, segala-galanya langsai, bu.”

Si ibu berfikir. Apakah cara untuk menyedarkan anaknya daripada sifat buruk ini?

“Kalau begitu, kamu ikut cadangan ibu ini. Moga kamu akan fahami maksud ibu nanti.”

Tanpa membantah anak itu setuju.

“Begini, setiap kali kamu menyakiti hati seseorang, kamu ketuk sebilah paku ke dinding ini. Kemudian, setelah kamu meminta maaf, kamu cabut semula paku yang kamu ketuk itu!”

“Baik, ibu.”

Beberapa bulan berlalu, mereka sama-sama menghadap dinding tersebut.

“Lihat ibu, mana ada paku yang tinggal?” Ujar si anak dengan bangga. “Semuanya telah dicabut.

Memang ramai orang yang saya sakiti hati mereka, tetapi semuanya telah memaafkan saya setelah saya meminta maaf.”

“Betul kamu sudah minta maaf dan mereka telah memaafkan, tapi sedarkah kamu…?”

“Maksud ibu?”

“Cuba kamu tengok dinding ini. Semuanya sudah tebuk, calar dan ‘berkematu’. Itulah hati-hati yang telah kamu sakiti.

Walaupun kamu sudah dimaafkan, tetapi kesan perbuatan buruk itu masih berbekas di hati mereka. Hati yang dilukai ada parutnya, anakku…”

Si anak merenung dinding yang tebuk-tebuk itu. Sudah tidak indah lagi seperti asalnya. Begitukah hati-hati orang yang telah aku sakiti?

Pengajaran: Meminta maaf adalah perbuatan terpuji. Tetapi berusaha agar kita tidak terpaksa meminta maaf (maksudnya menghindarkan diri daripada menyakiti hati orang lain) jauh lebih terpuji. Ya, luka di hati itu lebih sukar diubati daripada luka di tangan.

Saturday, November 20, 2010

~RTM mase cuti ~

Salam semua sahabat2....
Dalam keseronokkan bercuti meh la kite same2 bc blog kesayangan kelas kite yg jarang2 sekali di update.Bukan ape..kite sblm ni tersangatlah bz dengan urusan-urusan keduniaan....sekarang ni saya rase semua sahabat sedang menikmati masa cuti dengan gembira dan xlupe jgk pada izul,kamal, dan adhwa yg dah pn selesai ujian memandu...yg lulus 2 sy ucapkan tahniah & yg ter'saNgkut' di bukit & parking harap dpt cuba lagi...

mungkin waktu ini ada diantara sahabat-sahabat yang sedang lena dibuai mimpi di rumah kerana menggantikan waktu-waktu tidur yang telah digunakan untuk 'studi'....termasuk diri yang menaip ni...tetibe sy teringat kata-kata cikgu kelas saya ketika darjah lima..nama cikgu tu cikgu Suhaimi..dia kate mcm ni la lebih kurang ayat dia.."kamu cuti sekolah jgn asyik RTM je...tolong mak ayah kamu dirumah...haa lg satu jgn lupe bukak buku utk thn depan punye blaja..." saya dan kawan2 pon tnye dgn cikgu.."cikgu,ape benda RTM 2..? cikgu pn jawab.."RTM 2 singkatan utk REHAT + TIDUR + MAKAN...

Apa yang cuba saya nak kongsikan disini...hargailah masa cuti kita ini.ye la kan bkn selalu cuti pjg mcm nih..waktu ni la kite kene rajin tolong ibu & ayah di rumah...xpn tlg adik2 kite utk ulgkaji pelajaran thn dpn punye...xrugi pn..ia akan rugi bile kite jdkn cuti kite nih sebagai cuti yg sia-sia tanpa sebarang aktiviti yg boleh memberi faedah kepada diri sendiri dan juga orang lain...

Rasenye setakat ini dulu post kali nih...maaf kalau ad menyinggung mane2 pihak espcly raudhatul ibtisam family...selamat bercuti SEMUA....^_^

Sekian, wassalam....

3.22 pm REnGIt..BP

Thursday, September 9, 2010

eid mubarak~

selamat berbahagia dengan fadhilat ramadhan

eid mubarak!
^_^

maaf zahir batin~

Thursday, September 2, 2010

selamat ber'PBS' & selamat berhari raya

assalamualaikum wbkt....
apa khabar shbt2 sekalian..hrp2 sihat je semuanya...insyaALLAH...
ramadhan kali ini semakin meninggalkan kita...=( bagaimana dgn amal ibadah spjg ramadhan stkt ni?huhu... ikhlas ke x?
semoga amal yg kte dh kerjakn akn diterima serta diberkati ALLAH...hmm..spjg ramadhan ni, mcm2 pkra yg berlaku kn?...lwk pun ade..sedih pun ade...tertekan pun ade..pendek kata mcm2 ada...hehe jom kte imbas kembali antara peristiwa2 yg telah kte sume lalui...:

1 'eksiden' ms men bola jaring yg melibatkn izzul n syafiq
2 kehilangan mtosikal JMA**** milik kamal
3 kne marah dgn encik hussein sbb ade yg xsiap BBM utk literasi
4 slh phm antara lecturer n kte kne tempias
5 dpt byk assgmnt KKBI n KKP serentak
6 kne tegur sbb dtg lewat (adhwa n kamal)
7 slh phm ttg tugasan utk anjur plwnan bola jaring dgn klas 01
8 kte sm2 mencantikkan kuliah (bli tikar gtah, rak ksut, alat2 kbrshn, almari dll)
9 jamuan smpena keberangkatan naqibah (u.fadzilah) ke tnh suci utk mengerjakan umrah
10 pljr muslimin mng pertandingan explorace smpena mggu akademik
11 pljr muslimin dpt tempat ke-4 acara road relay smpena hari guru
12 motosikal kamal JMA**** yg hilang berjaya dijumpai pd 18 ramadhan
13 lecturer literasi tukar (en.hussein - pn.mastura)
14 anfal bwk kete kt mktb
15 ade yg ber'PBS' di srwk (alin, fatin, daya)
huh...byk jugak kn?tp...yg dh disenaraikn di atas bru sebahagian je.. ade lg bberapa aktiviti n peristiwa2 yg kte hadapi bsma tp xtersenarai..klu kte lihat semula, smuanya ade pahit manis..
semua ini semestinya merupakan ujian dr ALLAH sbgai tnda kasih-sayangNYA kpd kita...ape2 pun smuanya dh pun terjadi...kte harus bersyukur krn diberi peluang utk merasai semua itu...btul x?huhu..
jd..sempena dgn kedatangan syawal xlma lg, marilah kita sm2 meraikan hr rya dgn gembira dan pd ms yg sm marilah kta sm2 istiqamah melakukan amal ibadah sepertimana kta istiqamah melakukan ibadah sepanjang ramadhan..semoga berlalunya ramadhan kali ini akan memberi berjuta erti dlm diri kita...insyaALLAH..
p/s: raya tu raya jugak..assgmnt jgn lupe...hehe

Sunday, August 15, 2010

Wahai Sahabatku Yang Kecewa
www.iluvislam.com
Oleh: zulyunus
Editor: rabiatul_adawiyah



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Demi Tuhanku yang diriku di bawah penguasaan-Nya dan sentiasa dalam pengawasan-Nya, aku tidak menulis melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Nya dan dengan izin-Nya. Sesungguhnya aku menulis dengan penuh kasih sayangku kepadamu sebagai seorang sahabat, sebagai seorang saudara seagamaku. Aku tidak inginkan melainkan kebaikan bagi dirimu dan bagi diriku agar kita sama-sama beroleh syurga yang sangat kita impikan di pengakhiran sebuah perhitungan.

Wahai sahabatku,

Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah. Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanya jalan menuju cinta Allah. Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah. Jadikanlah cinta kepada manusia itu sebagai jalan menuju Tuhan, bukan matlamat dan pengakhiran destinasi cinta. Maka engkau akan lebih tenang menerima segala penolakan.

Wahai sahabatku,

Hati kita meronta untuk mencintai dan dicintai. Alangkah remuk redamnya hati tatkala apa yang kita cintai tidak kita miliki. Alangkah kecewanya jiwa tatkala cinta kita tidak dibalas oleh orang yang kita cintai. Ternyata hati itu bukan milik kita, ia milik Allah. Kita tidak bersalah tatkala cinta itu lahir terhadap seseorang, tetapi kita keterlaluan tatkala kita memaksa ia kepada seseorang. Bukankah sepatutnya kita redha dengan ketentuan Allah yang tidak menumbuhkan cinta terhadap kita di hati orang yang kita cintai? Alangkah zalimnya kita tatkala kita tidak dapat menerima apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sedangkan saban hari kita sering tidak menghargai cinta Allah, kita tidak pula membalas segala anugerah cinta yang Allah berikan kepada kita pada setiap hembusan nafas, pada setiap detik kehidupan yang kita lalui. Bukankah Allah lebih layak untuk murka kepada kita kerana kita tidak membalas-Nya dengan ketaatan yang sepatutnya?

Wahai sahabatku,

Allah menjanjikan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Yakinlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. Perbaikilah setiap inci kehidupanmu agar engkau termasuk di kalangan orang yang beroleh pasangan yang baik. Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki. Boleh jadi engkau cintakan sesuatu tetapi ia buruk bagimu dan begitu juga sebaliknya. Pada setiap persimpangan kehidupanmu, apakah engkau merasakan bahawa Allah tiada bersamamu? Bahkan dia sentiasa mendengar dan melihatmu. Persoalannya, apakah engkau sudah merintih pada-Nya, meminta pada-Nya dan memperlihatkan apa yang sepatutnya kepada –Nya? Aku berlindung dengan Allah daripada menjadi hamba yang kufur dan lupa diri.

Wahai sahabatku,

Sungguh cinta itu telah menjadi faktor yang dapat mengubah sesuatu kepada lebih baik atau sebaliknya. Ada manusia biasa yang berubah menjadi wali kerana kuasa cinta, dan ada pula yang bisa menjadi hina kerana dikuasai cinta. Ya, tamadun itu berkembang dan boleh jadi hancur kerana cinta. Tidakkah engkau melihat Taj Mahal yang terbina kerana cinta? Sebaliknya, ada pula yang membunuh kerana cinta. Persoalanku kepadamu, apakah engkau ingin berubah kerana cinta ke arah Redha Allah atau mungkin lebih jauh daripada Allah?

Wahai sahabatku,

Aku tidak mengatakan bahawa aku mengetahui segala isi hatimu atau segala kekacauan yang mengisi jiwamu. Aku cuma ingin berpesan agar engkau tidak meletakkan keinginanmu lebih tinggi daripada ketentuan Allah. Aku ingin engkau mengerti bahawa milik Allahlah segala kejadian. Kemudiannya aku ingin engkau membawa kefahaman tersebut kepada pengamalan dalam kehidupan yang kau lalui agar ia hidup bersamamu di dalam setiap inci kehidupan. Janganlah engkau mengatakan bahawa engkau mentaati Allah di saat hidupmu bergelumang dengan jahiliah. Aku juga sepertimu, anak muda yang bergelora jiwanya. Maka aku berpesan kepadamu agar aku juga dipelihara Allah daripada segala penyelewengan dalam memahami hakikat cinta. Aku memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang kuungkapkan dan kumohon kau doakanlah kebahagiaanku di dunia dan di akhirat. Moga kita dipertemukan Allah untuk hidup di syurga yang kekal selama-lamanya.

Wahai sahabatku yang kecewa,

Bersabarlah…


*kopi&pes lg....hehhehee....pape pn..khas wat muslimat HRi (haLaqah Raudhatul Ibtisam)...renung3kn...


Monday, August 2, 2010

~iktibar penciptaan atom~

Iktibar Dari Penciptaan Atom
www.iluvislam.com
Oleh: Notakaki
Editor: Isyrak


Surah Al Baqarah [2] : [255]
(Allah) yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).
____________________________________________________________________________

Atom

Zarah yang paling kecil dimana ia tidak boleh dibahagikan . Walaubagaimanapun, atom didapati mempunyai zarah-zarah yang lebih kecil lagi. Kajian mengenai struktur atom dan aktivitinya telah membawa banyak manfaat kepada kesejahteraan hidup manusia menerusi penghasilan tenaga elektrik dan sebagainya. Tidak kurang pula keburukannya kepada alam sejagat akibat penghasilan tenaga nuklear. Semua benda dalam alam semesta ini termasuk tanah, api, air, dan udara terdiri daripada atom. Malah diri kita dan sekitarnya juga adalah terdiri daripada atom. Maha Suci Allah, sungguh menakjubkan yang atom-atom ini tersangat kecil, umpama perbandingannya; berjuta kali lebih kecil daripada ketebalan sehelai rambut manusia.


Gambarajah Struktur Atom

Inilah struktur atom, sesuatu yang kita tidak nampak dengan mata kasar, akan tetapi kewujudannya adalah pasti. Bukanlah struktur atom yang hendak dibincangkan, tetapi yang dibincangkan adalah perkara yang kita tahu kewujudannya tetapi tidak nampak dengan mata kasar kecuali dengan menggunakan ilmu dan akal yang dianugerahkan oleh Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Surah Az Zumar [39] : 21
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal.

Pengetahuan Manusia Terbatas

Di dalam Al-Quran telah dijelaskan akan kewujudan atom ini, seperti di dalam;

Surah Yunus [10] : 61
Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari al-Quran dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah (atom) di bumi ataupun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz).

Allah yang Maha Mengetahui telah berfirman akan pengetahuan-Nya dalam setiap sesuatu baik di langit mahupun di bumi walaupun sebesar zarah. Manusia walau sehebat mana akalnya, seberapa banyak ijazahnya, sebanyak mana pengetahuannya, tidak mengetahui berapa helai rambutnya sendiri; apatah lagi mengetahui segalanya tentang atom yang berjuta kali lebih kecil dari sehelai rambut. Pengetahuan manusia itu terbatas. Segala sesuatu telah pun berada dalam takdir-Nya yang tercatat dalam Lauh Mahfuz. Menerusi firman Allah yang Maha Agung yang bermaksud :

Surah al-An’am [6] : 115
Dan telah sempurnalah Kalimah Tuhanmu (al-Quran, meliputi hukum-hukum dan janji-janji-Nya) dengan benar dan adil; tiada sesiapa yang dapat mengubah sesuatupun dari kalimah-kalimah-Nya; dan Dia lah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

Seluruh alam semesta tertakluk di bawah ayat ini, samada perkara yang kita tidak nampak (tidak sedar), juga perkara yang kita nampak (sedar), iaitu hukum-hukum perintah dan larangan dan kesan-kesan yang muncul daripadanya.Oleh sebab pengetahuan manusia itu terbatas, maka diturunkan kepada manusia al-Quran, bagi petunjuk dan rahmat untuk kita (manusia) dalam menjalani kehidupan di dunia dan persediaan menuju kehidupan yang sebenar, iaitu di akhirat. Sekiranya Allah yang Maha Berkuasa tidak menetapkan takdir ini, maka porak-perandalah manusia tanpa arah tujuan. Alhamdulillah.

Surah al-A’raaf [7] : 52
Dan sesungguhnya Kami telah datangkan kepada mereka, sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami telah menjelaskannya satu persatu berdasarkan pengetahuan (Kami yang meliputi segala-galanya), untuk menjadi hidayah petunjuk dan rahmat, bagi orang-orang yang (mahu) beriman.

Maka apa sahaja yang telah kita lakukan, sedang lakukan dan akan lakukan, atau baru terfikir atau belum lagi terfikir mengenai sesuatu, semuanya tertakluk dalam pengetahuan dan di dalam takdir Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana walaupun perkara itu umpama sekecil zarah.


Kebaikan dan Kejahatan

Di dalam ayat ayat yang lain mengenai atom ini Allah yang Maha Agung berfirman dalam;

Surah al-Zalzalah [99] : 7-8
Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula.

Rasulullah SAW (sallahu ‘alaihi wa sallam) menamakan ayat ini sebagai al-jami’ah al- fazzah yang bermaksud rumusan serba lengkap sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang dinukil dari Tafsir Ibn Katsir dan Tafsir al-Munir;

Rasulullah SAW bersabda : .
.....Allah tidak menurunkan mana-mana ayat mengenainya melainkan ayat al-jami’ah al-fazzah ini (rumusan serba lengkap) (Surah al-Zalzalah [99] : 7-8).

Ayat ini (Surah al-Zalzalah [99] : 7-8) diturunkan kerana perbezaan tanggapan dua orang lelaki. Salah seorang dari mereka didatangi peminta sedekah. Peminta sedekah itu meminta sebiji tamar, secebis roti dan sebiji kacang, lalu salah seorang dari mereka mengatakan kebaikan itu sangat kecil dan ganjarannya (pahala) juga sedikit. Manakala seorang lagi memandang remeh dosa kecil dan mengatakan, dosa yang kecil tentu tidak dikenakan hukuman apa-apa. Jadi Allah yang Maha Penyayang menurunkan ayat ini agar memberi galakan pada manusia supaya jangan memandang perkara yang kita anggap dosa kecil itu sebagai mudah, dan jangan pula kita menganggap kebaikan yang kecil itu walaupun sebesar zarah (iaitu tidak terlihat kebaikannya di mata), tidak memberi ganjaran yang besar. Mungkin dengan kebaikan yang sikit dan berterusan itulah menempatkan kita di syurga, InsyaAllah.

Begitulah kita beramal dengan ayat ini, walau sekecil zarah sekalipun (tidak ternampak oleh mata kita) kebaikan yang kita lakukan pasti akan diberi ganjarannya. Walaupun kebaikan itu belum kita buat, hanya terniat di dalam hati, ganjarannya telah pun kita dapat. Seperti di dalam sebuah hadis;

Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda,
“Allah ‘Azza wa Jalla berfirman (kepada malaikat-Nya) : ‘Apabila hamba-Ku berniat hendak melakukan kejahatan, janganlah kamu tuliskan. Apabila telah dilakukannya, tulislah baginya satu kejahatan. Apabila dia hendak berbuat kebajikan, tetapi belum dilaksanakannya, tulislah satu kebajikan. Apabila dilaksanakannya tulislah untuknya sepuluh kebajikan." [Hadis Sahih Bukhari No.102]

Berbeza dengan kejahatan, apabila kita melakukan, baru dapat satu dosa. Namun jangan sesekali kita memandang remeh pada dosa yang kecil, mungkin kerana dosa itulah kita ditempatkan di neraka. Naudzubillah.

Manusia Tidak Dianiaya

Pernahkah kita berasa teraniaya, atau berasa susah hendak melaksanakan perintah Allah yang Maha Berkuasa dan menjauhi larangan-Nya? Adakah Allah yang Maha Penyayang sengaja menghendaki itu semua dengan bertujuan menyusahkan hamba-Nya?

Surah An Nisaa' [4] : 40
Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan sebesar zarah, nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisi-Nya pahala yang besar.

Apa sahaja perintah dan larangan oleh Allah yang Maha Bijaksana itu kepada kita (manusia), sebenarnya adalah perkara yang diperlukan oleh manusia. Manusia memerlukan semua perintah dan larangan itu dalam menjalani kehidupan di dunia ini supaya kehidupan menjadi lebih teratur. Kita cuma boleh nampak akan keperluannya menerusi kesan-kesan perintah dan larangan itu sahaja.

Contoh perintah: kita disuruh membayar zakat. Antara kesannya, wang zakat dapat membela nasib mereka yang tidak berkemampuan dan seterusnya menjana ekonomi negara. Lainnya, tangan pencuri hendaklah dipotong. Antara kesannya perbuatan kecurian, ragut dan sebagainya dapat dibanteras. Masalahnya kita masih belum cukup percaya bahawa Al-Quran dapat menyelesaikan segala masalah kehidupan.

Contoh larangan: diharamkan manusia meminum arak. Antara kesannya, arak boleh menghilangkan kewarasan hingga menyebabkan berlakunya kekacauan dan mengganggu ketenteraman orang ramai.

Bukankah kita yang memerlukan perintah dan larangan-Nya? Ini bermakna perintah dan larangan itu adalah suatu kurniaan rahmat kepada seluruh manusia.

Kesimpulan


Surah Ali 'Imran [3] : 190-191
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.



Rujukan : Al-Quran, Tafsir Ibn Katsir dan Tafsir Al-Munir, Sahih Bukhari dan Muslim, Fiqh Tasawwuf (Syeikhul Islam Ibnu Taymiyyah), Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri (Za’ba), Ensiklopedia Fizik dan Kesempurnaan Penciptaan Atom (Harun Yahya).

Sunday, July 18, 2010

~keNaPa tiDaK aKu~

Kenapa Tak Rogol Saya?

Kisah benar ini berlaku di US.
...Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipelihara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam
Amin...

Saturday, July 10, 2010

.asifi.

assalamualaikum shbt-shbt..

di kesempatan yg ada ni,
saya nak mintak maaf byk2 sebab x dpt join program batch kita
'break the bricks'
atas sebab-sebab yg x dpt dielakkan

tadi awl2 pagi ke pahang dan pada awalnya mmg kena tido sana
tp, ubah plan dan cuba balik utk join program sesi mlm ni
unlucky plak as da lewat smpai mktb..
around 9.40 td

papepun,
semoga obj prog batch kita tercapai
dan semua org enjoy
dan yg penting,
dalam enjoy2 pun..
samalah kita menghayati sambutan israk mikraj pada hari ini..
27 rejab..

“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah Al-Israa’: Ayat 1)

sesungguhnya ia adalah sebuah peristiwa yang banyak terkandung pengajaran untuk kita sebagai hambaNYA dan umat Muhammad

~belum mampu menjadi seorang Masyitah, apatah lagi menjadi seorang Mujahidah~

makluman pada muslimin...

assalamualaikum...

ringkas je..isnin mggu dpn (12 julai 2010) klas kte yg akan handle perhimpunan...
so, get ready ye muslimin sekalian...
nnt kte akan bincang utk agihkan tugas...mc, bc doa, tazkirah, n penarik bendera...

p/s: hrp2 isnin nnt bleh dtg awal utk phmpunan..t'utama KK...hehehehe

k...JAZAKUMULLAH...wslm (",)

Saturday, July 3, 2010

~ PENSYARAH KITA d(^,^)b ~

SENARAI NAMA PENSYARAH

KULIAH PISMP 2.02

SEMESTER 2 AMBILAN JANUARI 2010

KOD

KURSUS

JABATAN

NAMA PENSYARAH

NO TELEFON

WAJ 3103

ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY II

JBI

WAJ 3104

LITERASI BAHASA MELAYU

JPM

EN HUSIN BIN FATEH DIN

019-6047345

WAJ 3105

NUMERICAL LITERACY

JMT

EN NOR HAWAN BIN MISIRAN

012-3519351

WAJ 3109

KOKURIKULUM – PERMAINAN

(bola jaring)

GERKO

PN HANIFAH BINTI MOHD YUNUS

017-4646761

EDU 3103

MURID DAN ALAM BELAJAR

JIP

PN HALIZA BINTI HUSSEIN

019-3306765

PIM 3103

PENDIDIKAN AL-QURAN SEKOLAH RENDAH

JAPIM

USTAZAH AISHAH BINTI JURI

013-6814942

PIM 3104

PENDIDIKAN AQIDAH SEKOLAH RENDAH

JAPIM

USTAZAH SARKIAH BINTI SHAARI

019-3142468

BAM 3109

PENGENALAN KURIKULUM BAHASA ARAB SEKOLAH RENDAH

JBA

USTAZAH MUAFAH BINTI SAYED

016-3497640

Friday, July 2, 2010

~perkara penting dari KK~

assalamualaikum w.b.k.t....
kaifa halukum?? insyaALLAH bil khair..=) di sini sy nk bgtw beberapa perkara penting....
pertama, berkenaan BIG..utk pengetahuan shbt2 skalian kte akn mengutip wang sebyk rm2 seorg dan wang itu akn diserahkan kpd KK selewat2nya pg isnin mggu hdpn utk diserahkn kpd ajk plaksana..utk 8hb JULAI nnt (khamis) batch kte diminta utk melaksanakn seminar/bengkel/ceramah...utk tugasan ini, jwtnkuasa pelaksana telahpun dilantik smsa pjumpaan kk & pkk sem2 pd hr selasa yg lepas...senarai jwtnkuasa pelaksana utk BIG pd 8hb nnt adalah spt berikut:

pengerusi : adhwa (p.a)

setiausaha : nabila (k.s)

bendahari : hazwan (p.a) , farehah (p.a)

ajk protokol : kelas pemulihan

ajk persiapan tempat : kelas kajian sosial

ajk jamuan : kelas pendidikan jasmani

ajk publisiti : kelas matematik

ajk hadiah & pendaftaran : kelas p.agama 1

ajk seranta : kelas p.agama 2

kelas kte akn menguruskn kje2 seranta pd 8hb nnt..sy akn b'bincang dgn bbrapa pljr utk m'agihkan tugas kerana mggu ini ramai yg t'libat dgn MPPB..agihan tugasan insyaALLAH akn sy bgtw kemudian..

perkara yg kedua, berkenaan PBS..pg td sy tlh bjumpa dgn pensyarah dr jbtn m3 b'kenaan dgn PBS utk sem ini..oleh itu, shbt2 sekalian diminta utk menyerahkan beberapa butiran kpd sy selewat2nya sblm hr jumaat..lg cpt, lg bgus...antara butiran yg perlu shbt2 bg kpd sy ialah:

- nama

- no hp

- nama sekolah

- alamat penuh sekolah

- no tel & fax sekolah

- nama penuh guru besar sekolah berkenaan


utk perhatian shbt2 juga, kte d kehendaki memilih sekolah selain dr sekolah yg telah kte pilih pd PBS sblm ini...tarikh PBS utk sem kali ini pula adalah pd 30 OGOS - 3 SEPTEMBER 2010...bg yg berPBS di kwsn t'ganu, klntn n kedah akn bermula pd 29 OGOS...cuti raya pula jatuh pd 4 SEPTEMBER-19SEPTEMBER 2010..bg yg tinggal di sbh & srwk, anda bolehlah m'usha tket kpl trbg awal2..hehe kuliah akan bermula pd 20 SEPTEMBER 2010... disebabkan kte akn b'cuti raya slma 2mggu, mktb kte akn m'adakan kuliah ganti..tarikh kuliah gnti adlh pd:

1) 17 JULAI 2010 (ikut jadual selasa)

2) 7 OGOS 2010 (ikut jadual rabu)

3) 2 OKTOBER 2010 (ikut jadual jumaat)

setakat ini shj mklumat yg dpt sy bgtw...dihrp shbt2 sekalian menyebarkn perkara ini kpd rkn2 yg len..."sharing is caring"...hehe ok..slm ukhuwah dr sy..wassalam...

yg benar : adhwa


Saturday, June 26, 2010

semester baru


new semester
chance to change

new target
achieve better

new heart
always be closed to ALLAH

ayuh!
"jangan biarkan lakaran azam itu hanya mati di atas kertas mahupun di jiwa, sebaliknya lukiskan ia dalam pentas kehidupan"

-murnikan niat hanya kerana ALLAH swt dan jangan bertangguh kerja-

"semoga dipermudahkan Allah segala urusan"

Wednesday, June 23, 2010

~pengemis atau pemuzik???~


hmmm....assalamualaikum sahabat sume....sy cme nk kongsi pengalaman....tp bkn nk wt laporan PBS tau...hehehheeh...
mcm besa, bla da mggu trakhir cuti last sem, sy kne duk sorg kt uma....s0, nk elakkan kebosanan melampau yg melanda dri, sy akn ikut keluar ke pekan setiap hari...




nk jadikan citer, satu hari d ari rabu... tgh duk tggu mkck sy dtg...sy ngn my adik duduk la kt kaki 5 kedai...kt tmpt ni, memg ramai org lepak...lg2 ari rabu, sbb ada 'tamu' (kire mcm pasar minggu)...duduk kt sni, ramai telatah org kte ble tgk....mcm3 jenis manusia dgn pelbagai ragam ALLAH ciptakan.... ttbe...dtg sorg pkck tua yg buta yg dipimpin brjalan ngn ank@cucu nye (not sure bout it), smbil bwa sbuah beg guni yg nmpk besar n berat....meke bentang tikar ats lantai..mcm nk duk bwah....rupenyer..memg meke nk duk kt bwh tu, x jauh dri tmpt sy duduk...dat boy pn tolg dat pkck sediakan peralatan3....ade sebuah tabung kayu, kerusi kayu, payung, gambus, n bateri serta mic&speaker..masyaALLAH...pttlah nmpk berat smcm je beg tu....rupenye pkck ni nk wt persembahan main gambus smbil menyanyi sbg mata pencarian...manusia d skliling????cmne???pe dorg pk ek???....ade yg tersenyum3...xtau npe..mgkin gelakkan suara nanyian dat pkck.....ade yg hairan...xtau npe...mgkin pelik tgok ade org sggup duduk berpanas smbil trime duit yg x sberapa...ade yg kagum...mgkin tengok kepakaran dat pkck main gmbus...xkurg jg, ade yg wt muke seolah3 hina sgt pkrjaan tu..... nmun trharu tgk...ade jg segelintir warga tua yg klihatan agak susah berdiri lma ddpn pkck buta tu...smbil meraba2 kocek baju...mncari kepingan2 duit syiling yg mc berbaki utk disedekahkan....anak muda???..hmm ada la jg...tp dri pengamatan sya...yg ramai menghulurkan duit adlh dri kalangan masyarakat 'non-muslims'....nthla pe....xtau nk jwb cmne.......ade tu, brjalan laju je..x toleh pn pd pkck pemuzik yg msh brterusan menyanyi...walaupn suaranye x berapa jelas, bait2 lagu yg x ble sye fahami....tp dri nada alunan lagu, ble sye rse...tntg keperitan dan kesedihan pkck buta ni dalam menjalani hidup seharian.... alhmdulillah....ALLAH tetapkan sy utk duduk sna, lihat, perhati, dan fkir...selama ni, bla jmp golongan sebegini, sy hanya lihat, hulur dan kekadang fikir skjp tntg kepayahan meke....tp ari ni, ALLAH bagi sy masa yg pnjg utk btul3 memerhati keperitan hidup meke....SUBHANALLAH...ALLAHUAKBAR....

tu je la kot yg sy ble share...cbe lah kte sll mnempatkan dri d tmpt golongan ini...selami kesusahan yang meke alami....insyaALLAH...xkn rugi...


Thursday, June 17, 2010

~AnDai~





Ingin berkongsi satu forwarded emel yang saya (naima) dapat. Boleh menjadi satu tazkirah (peringatan) yang baik untuk kita yang sentiasa berada di 'zon selesa'. Saya tahu ramai yang pernah baca, tapi anggaplah ini sebagai peringatan kedua.

Andai Malaysia diserang seperti negara Islam yang lain….

Apabila negara-negara Islam yang lain dilanda peperangan atau diserang oleh askar kafir….. kita sering mendengar pemimpin-pemimpin kita menggunakan modal seperti ini..” Kita patut bersyukur Malaysia aman dan damai….” Tetapi pernahkah kita berfikir untuk sejenak, sejarah ditulis setelah ia berlaku, tetapi sejarah tidak dapat diramal ketika ia sedang berlaku. Ketika rakyat Islam Bosnia disembelih oleh paramilitari Serb, pada malam sebelumnya mereka hidup seperti biasa dan tidak pernah terlintas bahawa keesokan harinya akan bermulanya hari celaka bagi mereka. Jadi, untuk sejenak cuba kita berfikir dalam bentuk reverse engineering iaitu: Bagaimana jika kita yang diserang oleh kuasa kuffar seperti negara Islam lain, dan negara Islam yang lain pula jadi macam kita?
MALAYSIA DISERANG ???
untuk menanam kesedaran ke atas Melayu Yang Mudah Lupa.
(Melayu Mudah Lupa kata Mahathir)

AMARIKOS menyatakan Malaysia sarang pengganas.. ada pejuang Hizbullah terlepas ke malaysia …lalu menghantar Kapal Pengangkut Pesawatnya (CARRIER) di Selat Melaka dan di Laut China Selatan. Menghantar kapal selam nuklearnya dengan muatan peluru berpandu membawa armada tentera untuk menyerang malaysia …

AMARIKOS menyuruh negara berhampiran dengan Malaysia yang merupakan sekutu rapatnya SINGOFURO di selatan, TAHAILAND di Utara dan PILLIPINNOS di Timur menenyerang Malaysia dengan alasan memburu pengganas al-Qaeda atau Hizbullah sama seperti alasan Israel menyerang Lubnan dan Palestin.

Walaupun Malaysia cakap Malaysia negara bebas pengganas tentera Kuffar tetap menyerang malaysia jugak sama seperti mereka menyerang Iraq kerana mereka dakwa Iraq ada senjata pemusnah, Afghanistan ada Pengganas Taliban, Lubnan ada Pengganas Hibullah dan Malaysia ada Pengganas Jemaah Islamiah.

Malaysia tetap mempertahankan Malaysia ini tidak ada pengganas tetapi suara kita tidak dihiraukan sama seperti mereka tidak hiraukan Afghanistan , Iraq , Lubnan dan Palestin.

Sebelum tiba saat MALAYSIA DISERANG ini Perdana Menteri kita… YB Wakil Rakyat… Parlimen dan ADUN… Tauke-tauke Cina yang kaya… semua cabut lari ke keluar negara dengan jet dan pesawat peribadi masing-masing. Mereka ada duit untuk cari perlindungan di luar negara.

Tinggallah rakyat Melayu Islam yang miskin hina ini di negara sendiri, menunggu masa untuk diserang oleh tentera Kuffar AMARIKOS dan sekutunya. Barulah rakyat tahu bahawa pemimpin Melayu dan tauke cina yang dijadikan pepimpin sebelum ini tidak sama seperti Khalifah Umar Al-Khattab… Khalifah Ali Abi Thalib… Khalifah Khalid Al-Walid… Khalifah Salahuddin Al-Ayubbi… yang sanggup berada dibarisan hadapan berdepan musuh-musuh Islam.

SAAT Peperangan bermula….

Tempat yang mula-mula sekali dibom adalah Putrajaya, diikuti negeri-negeri lain. AMARIKOS dan Sekutunya mengebom…melancar peluru berpandu… membedil…menembak Rakyat Malaysia…mereka membunuh Orang tua… perempuan dan Anak-anak kecil orang melayu islam kita…sama seperti Yahudi menembak dan membunuh rakyat Lubnan yang tak berdosa!!!
AMARIKOS dan sekutunya menyerang MALAYSIA secara besar-besaran. Apabila selesai pesawat pejuang di Selat Melaka mengebom Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur . Datang lagi pesawat musuh silih berganti…..

Apabila selesai pesawat pejuang di laut China Selatan mengebom Kelantan, Terengganu, Pahang….datang lagi pesawat musuh silih berganti….
Johor pula dibedil dengan peluru berpandu jarak sederhana SINGOFURO… diserang dengan jet-jet pejuang SINGOFURO yang sentiasa melalui ruang udaranya… menghujani bom-bom dan roket…kemudian Johor dan negeri sembilan dapat ditawan tentera musuh.

Anda di berada di Kedah….Pasukan Darat tentera Bersekutu mara dari bahagian Utara…tentera bersekutu semakin dekat dengan rumah anda… menendang pintu rumah anda….anda bersama dengan ibu, ayah, kakak serta 2 orang adik yang masih kecil ketakutan dalam rumah…

Tentera bersekutu memperkosa kakak perempuan anda depan mata anda…sebagaimana tentera Sebia memperkosa umat Islam Bosnia …muncung senapang ditujukan di kepala anda…
Ayah dan adik perempuan kesayangan anda yang anda bawak masa jamuan Raya 2006…diajukan muncung senapang…
DAMMMMMM…ayah dan adik kesayangan anda itu mati ditembak serta-merta oleh tentera bersekutu…
Sebelum ini anda melihat anak umat islam Lubnan, Palestin mati ditembak.. anda tidak mempunyai perasaan apa-apa… sekarang berlaku kepada diri sendiri… baru tahu perasaan sedih ahli keluarga mati ditembak di depan mata…..

Anda menangis ketakutan….

Tentera bersekutu merampas ibu anda, dibawa menaiki trak…untuk dijadikan habuan tentera dalam kem. Anda dipukul separuh mati oleh tentera bersekutu meninggalkan anda patah riuk berlumuran darah. Anda sangka anda sudah mati….tetapi umur anda masih panjang….anda masih hidup…anda merangkak menuju ke hutan berhampiran disebuah bukit untuk menyembunyikan diri….

Anda mengalirkan air mata… INGAT AKAN ALLAH….

Ujian peperangan berlaku didepan mata anda sekarang. Anda sebelum ini tidak pernah terlintas dengan peperangan. Kita sering disogokkan negara kita aman, tiada peperangan, tiada pertumpahan darah tiba-tiba hari ini diuji berlaku peperangan.

Pemimpin tersebut yang menyatakan negara kita aman cabut menghilangkan diri. Anda sudah tiada siapa lagi didunia ini….
Kakak perempuan diperkosa dan dibunuh didepan mata…
Adik kecil ditembak didepan mata…
Ibu dirampas untuk diperkosa…. didepan mata!!!!
kawan-kawan…sahabat taulan… ramai yang terkorban..
dan tidak kurang juga yang cedera parahh...

Dipuncak bukit anda melihat kampung halaman anda terbakar. Mayat orang melayu Islam bergelimpangan mati terutama golongan orang tua dan kanak-kanak yang tidak sempat melarikan diri…mereka tidak bernasib baik seperti anda…

Diatas bukit itu juga…anda melihat beribu-ribu Tentera bersekutu berkumpul untuk membunuh dan menembak saki-baki orang melayu Islam yang masih selamat… mengerledah setiap ruang yang ada untuk memburu Al-Qaeda, Hizbullah atau Jemaah Islamiah… tetapi umat Islam lain yang jadi mangsa…
Sementara menunggu sakaratul maut menjemput anda apabila anda tersua dengan Tentera bersekutu nanti….

Apa yang anda Harapkan pada masa itu????

Tiada perkara lain yang anda harapkan kecuali…
BANTUAN ALLAH….
BANTUAN TENTERA UNTUK MEMBELA AGAMA ALLAH…

ANDA MENGHARAPKAN UMAT ISLAM DARI NEGARA LAIN MEMBERI BANTUAN KETENTERAAN KEPADA MALAYSIA … ANDA MENGHARAPKAN SAUDARA SEAGAMA DENGAN ANDA MELINDUNGI ANDA DARIPADA SERANGAN TENTERA KUFFAR!!!! ANDA MENGHARAPKAN BANTUAN TENTERA JIHAD FI SABILILLAH DARIPADA INDONESIA, SELATAN THAILAND, BANGLADESH, PAKISTAN,DAN NEGARA OIC YANG LAINNNNNN…..BAGI MELAWAN TENTERA PENCEROBOH BUMI MALAYSIA INI……

Tetapi tunggu punya tunggu…. bantuan ketenteraan tidak kunjung tiba…

ANDA TERDENGAR UCAPAN DARIPADA PEMIMPIN DUNIA ISLAM YANG LAIN menyatakan:

“Kami Negara-Negara Islam Mengutuk tentera PENCEROBOH menyerang Malaysia ” (Presiden Burkina Faso, Pengerusi OIC yang baru)

“Kami akan menghantar 10 000 Tentera pengaman ke MALAYSIA selepas tamat perang nanti…setelah habis kawasan Malaysia dibom oleh tentera bersekutu”(Presiden NAM )

“Alhamdulillah… Negara kita Indonesia aman damai berbanding dengan negara Malaysia yang dilanda peperangan…Kita semua patut bersyukur… kita dapat menyambut hari raya aidilfitri dan deepavali dalam suasana yang aman harmoni”, Presiden Indonesia- Negara Umat Islam paling ramai. (Pemimpin Malaysia selalu sebut camni)

“Tak apa… selepas peperangan tamat… Kami akan menghantar para pendakwah ke Malaysia untuk mendidik rakyat Malaysia ” Wakil Penduduk Islam Selatan Thailand )

“Kami akan menghantar bekalan makanan dan ubatan kepada Penduduk Islam Malaysia yang dilanda peperangan” Pemimpin Arab Saudi)..bagi komen dan pendapat…

APA PERASAAN ANDA APABILA MENDENGAR UCAPAN PEMIMPIN-PEMIMPIN ISLAM SEPERTI DIATAS DIKALA ANDA MEMERLUKAN BANTUAN KETENTERAAN DARIPADA MEREKA??

~fikir-fikirkan~

~KhuSuSaN iLa~

...AsSaLaMu'aLaiKuM...

post kali nie khusus untuk
nurul shiQah
izzati r0sli
fatimah
izzati husna
lyana

gamba untuk title blog nie lawa tapi
sayangnya tak ckup ahlinya
maaf sebabnya gambar anda berlima takde

ape2 pon semoga ukhuwah kita dalam
ahli RaudhatuL iBtiSaM dibawah redhaNya

~wassalam~

~MeNiTi HaRi~



AssALamu'ALaiKum~~
cuti dah berlalu hampir 2 minggu..
moga 'kesenangan' cuti nie
dapat digunakan oleh semua ahli raudhatulibtisam
dengan sebaik-baiknya
naik cuti nie kita semua dah masuk semester 2 ijazah
lagi 6 sem nak habis study
gunakan masa 6 sem lebih nie sebaik-baiknya
supaya dapat mejadi guru yang berkualiti
insyaALLAH
sama2 doakan kejayaan kita bersama
wassalam~~

Tuesday, June 15, 2010

~0pen~

Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?

So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


Allah..
You created everything
We belong to You

Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..