Sunday, October 25, 2009

perjuangan bukan berhenti dicni..



Setiap pertemuan pasti ada perpisahan sama ada perpisahan di dunia atau perpisahan persediaan untuk kita bertemu di akhirat nanti. Hari ini adalah detik yg amat bermakne dalam hdup ana dan sahabiah yg lain. Dianugerahkan seorg murobbiah yg tidak jemu mentarbiyyah kami, yg sentiasa menyinari jiwa2 kami yg kosong, yg sntiasa mniupkan semngt juang dalam hdup kami dan juge yg memancarkan sinaran ilmu dalam dada2 kami. I2 lah beliau Ustazah Engku Zarihan yg akan berpisah dgn kami buat semntare waktu. Ustazah akan ke U.S u2k mengiringi perjuangan suami beliau. Jika pnjang umur, kita pasti akan bertemu lg jika tidak di dunia, semoge diakhirat tmpat pertemuan kita yang abadi. Bg kami, ustazah ibarat ibu yg sentiasa menyuapkan makanan-makanan rohani kepada anak2 yg sentiasa lapar dan dahagakan suapan itu. Sebelum meninggalkan kami, ustazah sempat memperingatkan kami sepotong doa yg betul2 mresap ke dalam jiwa kami.

Allahumma arinal haqqan haqqan, warzuqnattiba'ah,
Wa arinal batilan batilan, warzuqnajtinabah..

"Ya Allah tunjukkanlah padaku yang kebenaran itu kebenaran dan kurniakanlah kepadaku untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah padaku yang kebatilan itu kebatilan dan kurniakanlah kepadaku untuk meninggalkannya."

Walaupn ramai yg melafazkan doa ini, tp x smuenye fham mkne yg tersurat n tersirat pd doa ini. Kenapa kita mntak pd Allah u2k melihat kebenaran itu n untuk kite mengikuti kebenaran itu, n knape pla kita mntak kepada Allah u2k tunjukkan kebatilan n mnjauhkan kepada kebatilan itu. Ramai yg x nampak kebenaran n ada yg nampak kebenaran tp hatiya x tergerak u2k mngikutinya. Begitu juga kebatilan, ramai yg xnmpak kebatilan n ada yg nmpak kebatilan tp hati masih mengikuti kebatilan itu. Sbb itu kita memohon kpd Allah tunjukkan kpd kita kbenaran itu kerana xsemestinya kita nmpak kebenaran itu, n kita memohon kepada Allah agar Allah menggerakkan hati kita cenderung kpd kebenaran.

Doakan kami berjaya dgn mumtaz dlm imtihan mnggu dpan…
syukran ats pngorbanan ustazah selama ini…

No comments:

Post a Comment